8°C

Új "Plútók" a Neptunuszon túl?

Új

A felfedezést Scott Sheppard a washingtoni Carnegie Intézet csillagásza tette, aki a Varsói Egyetem Las Campanas chilei 1,3 méter átmérőjű teleszkópjával vette észre a Kuiper-övben található objektumokat.

A Kuiper-övet ez idáig szinte csak a Föld északi féltekéjéről tanulmányozták, ezért fontos lépés, hogy a vizsgálatokban már a déli féltekén található teleszkópok is aktívan rész vesznek.

A legutóbbi felmérés 14 új objektumra bukkant. Ezek közül valószínűleg három olyan nagy és bír olyan tulajdonságokkal, hogy csatlakozzon a törpebolygók - Plútó, Eris, Ceres, Haumae és a Makemake - sorához.

Az égitestek minden bizonnyal gömb alakúak, a feltételezések közül legnagyobbikuk 620 km, tehát nem éri el a Plútó és az Eris nagyságát, de már nagyobb a Ceres törpebolygónál.

Az új objektumok minősítése még nem tisztázott. Egyelőre nem lehet tudni, a három új égitestről mikor születik döntés, mivel még további négy korábban megtalált égitest - a Pallas, a Juno, a Sedna és a Quaoar - szintén arra "vár", hogy kiderüljön a kisbolygókhoz vagy a törpebolygókhoz tartoznak-e.

KUIPER-ÖV

A Kuiper-öv a Neptunusz pályáján kívül található kisbolygóöv. Gerard Kuiper csillagász tiszteletére nevezték el.

Az elsőként az 1930-as, 1940-es években vetette fel az öv létezését, Frederick C. Leonard és Kenneth E. Edgeworth. Jelenleg kb. 800 objektuma ismert, túlnyomó részüket 1992 után fedezték fel.

Aktuális ajánlatok [x]